TO ΣΧΕΔΙΟ ΜΑΣ

ΡΕΑΛΙΣΤΙΚΟ ΚΑΙ ΕΦΑΡΜΟΣΙΜΟ ΣΧΕΔΙΟ ΜΕ ΒΑΣΗ ΤΙΣ ΑΝΑΠΤΥΞΙΑΚΕΣ ΔΥΝΑΤΟΤΗΤΕΣ ΤΗΣ ΘΕΣΣΑΛΙΑΣ

 

ΠΕΡΙΕΧΟΜΕΝΑ

ΑΝΑΠΤΥΞΙΑΚΕΣ ΔΥΝΑΤΟΤΗΤΕΣ ΤΗΣ ΘΕΣΣΑΛΙΑΣ - Υφιστάμενη κατάσταση- Αδύναμα σημεία – Συγκριτικά πλεονεκτήματα

Παρεμβατική ανεπάρκεια της Περιφερειακής αρχής στην συνδιαμόρφωση εθνικών προγραμμάτων και στη διαχείριση κρίσεων (ΚΑΠ, ΤΑΜΕΙΟ ΑΝΑΚΑΜΨΗΣ, ΙΑΝΟΣ, ΣΕΙΣΜΟΣ)

Ευρωπαϊκή Πράσινη Συμφωνία

Πώς απαντάμε εμείς στις νέες προκλήσεις; Με περισσότερους πόρους -χρησιμότερα έργα- γρηγορότερους ρυθμούς  υλοποίησης- υποβοήθηση του κόσμου της παραγωγής.

Ίδρυση Γραφείου Ευρωπαϊκών Προγραμμάτων της Περιφέρειας στις Βρυξέλλες

Αγροδιατροφικός Τομέας. Φορέας «Πληροφόρησης του αγροτικού κόσμου» και «Προώθησης και Εμπορίας των αγροτικών μας προϊόντων»

«Καλές πρακτικές»

Επιχειρηματικότητα ΜΜΕ. Συμβουλευτική δομή επιχειρηματικότητας

Οι νέοι μας μπροστά στην 4η  και 5η Βιομηχανική Επανάσταση

Υγεία

Ξενώνας για ασθενείς τελικού σταδίου με καρκίνο

Δομή Ολοκληρωμένης φροντίδας και υποστήριξης σε ηλικιωμένους

Τουρισμός

Αξιοποίηση του Ολύμπου

Πιλοτικό ολοκληρωμένο πρόγραμμα δημιουργίας νέου τουριστικού προϊόντος στη Θεσσαλία

 

ΑΝΑΠΤΥΞΙΑΚΕΣ ΔΥΝΑΤΟΤΗΤΕΣ ΤΗΣ ΘΕΣΣΑΛΙΑΣ

Υφιστάμενη κατάσταση - Αδύναμα σημεία – Συγκριτικά πλεονεκτήματα

Ξεκινάμε με μια βασική θέση: Τρεις τετραετίες σε ένα μεγάλο Οργανισμό –όπως είναι η Περιφέρεια- είναι αρκετός χρόνος για να  ολοκληρώσει κανείς το έργο για το οποίο ψηφίστηκε! Μετά από δεκατρία χρόνια στο τιμόνι της Περιφέρειας είναι επίσης σχεδόν αυτονόητη  η καθεστωτική και ιδιοκτησιακή αντίληψη που διαμορφώθηκε στα στελέχη της Περιφερειακής αρχής σε ό,τι αφορά στην τοπική εξουσία! Τα τελευταία χρόνια που συμπίπτουν με την άσκηση εξουσίας της παρούσας περιφερειακής αρχής, ουδέποτε λειτούργησαν τα Υπηρεσιακά Συμβούλια. Πρόκειται για μια πρακτική διοίκησης που παραπέμπει στον αναχρονισμό, στην παλαιοκομματική και ανασφαλή νοοτροπία που δημιουργεί στεγανά, δομεί με υποκειμενικά και πελατειακά κριτήρια μια μικρή «ολιγαρχία ευνοουμένων», παράγει όμως τεράστια αδικία και βλάβη στη συντριπτική πλειοψηφία των εργαζομένων, αφού πρακτικά τους αφαιρεί τη δυνατότητα να διεκδικήσουν τα έννομα συμφέροντά τους. Σύμφωνα με την αντίληψή μας, η τήρηση της νομιμότητας και η επιβολή της δικαιοκρατίας, δεν αποτελούν μόνο αναφαίρετα δικαιώματα των πολιτών, αλλά συνιστούν και την αυτονόητη υποχρέωσή μας απέναντί τους. Άλλωστε, αν δεν συμμορφώσουμε πρωτίστως τα του οίκου μας, πώς αλήθεια θα ανταποκριθούμε σε πολυπλοκότερες υποθέσεις που αφορούν την κοινωνία μας;

Επίσης,  τα στελέχη της Περιφερειακής αρχής και ο ίδιο ο Περιφερειάρχης, δείχνουν να κινούνται χωρίς όραμα, χωρίς σχέδιο, άνευρα, χωρίς δημιουργική πνοή! Κουράστηκαν και κουράσανε! Επενδύουν σε μια παρωχημένη επικοινωνιακή πρακτική, διαφημίζοντας το έργο τους ως δήθεν σπουδαίο!  Η πραγματικότητα όμως  είναι άλλη!

Σίγουρα, όταν μιλάμε για ανάπτυξη, συνειρμικά εστιάζουμε πρωτίστως σε θέματα υποδομών. Ας εξετάσουμε λοιπόν τι γίνεται ως προς αυτό: Αναμφίβολα, παρά τα όποια έργα που υλοποιήθηκαν στις τρεις τελευταίες αυτοδιοικητικές περιόδους, μέσω των ΕΣΠΑ κυρίως, δεν στάθηκαν ικανά για να λύσουν προβλήματα που χρονίζουν; Χωρίς καμία διάθεση μηδενισμού, ακόμη να πραγματοποιηθεί λ.χ. το έργο της Παράκαμψης της Ελασσόνας, της Παράκαμψης Γιάννουλης και η διαπλάτυνση της εθνικής οδού Ελασσόνας – Κοζάνης! Κυριολεκτικά η εθνική οδική αρτηρία Λάρισας – Κοζάνης διασχίζει τα δυο παραπάνω οικιστικά συγκροτήματα, παραπέμποντας σε τριτοκοσμική εικόνα, με την όποια επικινδυνότητα συνεπάγεται! Επίσης, ακόμη να χρηματοδοτηθεί ο δρόμος Λάρισας – Φαρσάλων! Αναμφίβολα, ο Περιφερειακός του Βόλου και η μη πολιτική διεκδίκηση υλοποίησής του επί 12 χρόνια, είναι ακόμη ένα χαρακτηριστικό παράδειγμα ηχηρής αδιαφορίας. Όπως επίσης και  ο Περιφερειακός της Ζαγοράς, ο οποίος έχει εγκαταλειφθεί τα τελευταία  χρόνια. Σε ό,τι αφορά στην Κάρλα, έργο του οποίου τις τελευταίες εργολαβίες που είχε φτάσει στο 94%, παρέλαβε προς ολοκλήρωση η Περιφέρεια, ακόμη δεν έχουν ολοκληρωθεί τα αρδευτικά δίκτυα και φυσικά το έργο υδροδότησης του Βόλου. Απούσα η Περιφέρεια από την διαχείριση του αεροδρόμιου της Αγχιάλου, από την ανάπτυξη των εναλλακτικών μορφών τουρισμού και την διασύνδεση του τουριστικού προϊόντος των τεσσάρων θεσσαλικών νομών. Επίσης το έργο του αρχαίου θεάτρου των Μικροθηβών είναι χαρακτηριστικό παράδειγμα αργοπορίας.

Ακόμη να φιλοτεχνηθεί μια έστω πρώτη πινελιά που αφορά στην Αξιοποίηση του μυθικού ορεινού όγκου του Ολύμπου, παρά την παγκόσμια ακτινοβολία, την διαχρονία και την αναγνωρισιμότητα που εκπέμπει! Ακόμη να δοθούν λύσεις στον γεωγραφικό απεγκλωβισμό μέσω των αναγκαίων μεταφορικών αξόνων, όπως και εκείνων που θα υπηρετούσαν την άρση των ενδοπεριφερειακών ανισοτήτων! Τα παραπάνω, καθώς και μια πλειάδα άλλων έργων στη Θεσσαλία που βρίσκονται σε διαρκή εκκρεμότητα και στα οποία θα μπορούσε κανείς να αναφερθεί, αφήνουν μια αποκαρδιωτική εντύπωση στον πολίτη, αφού  υλοποιούνται μεν έργα, έξω όμως από τις πραγματικές προτεραιότητες και ανάγκες που οι τοπικές κοινωνίες έχουν ανάγκη! Με λίγα λόγια, πρόκειται για έργα που δεν καταγράφουν κανένα ουσιαστικό και μετρήσιμο αναπτυξιακό αποτύπωμα!

Μνημείο όμως μιας ψευδεπίγραφης ανάπτυξης αποτελούν οι κατ’ ευφημισμό Βιομηχανικές Περιοχές των Περιφερειακών Ενοτήτων Καρδίτσας και Τρικάλων! Καθώς και οι παραδοχές της ίδιας της Περιφερειακής αρχής στο επίσημο κείμενο του ΕΣΠΑ ΘΕΣΣΑΛΙΑΣ 2021-2027, όπου κατά τρόπο αντιφατικό, ενώ μιλάει για μια δήθεν «έξυπνη ανάπτυξη» του αύριο, παράλληλα περιγράφει τα αδύναμα σημεία της Περιφέρειας, τα οποία δυστυχώς διαιωνίζονται, χωρίς καμία διάθεση αντιμετώπισής τους! 

Αποτέλεσμα: Ο Πληθυσμός της Θεσσαλίας να αριθμεί σήμερα 687.527 άτομα από 732.762 άτομα πριν μια δεκαετία! Η μείωση αυτή κατά 6,2% είναι από τις υψηλότερες μεταξύ των Περιφερειών της χώρας και συνοψίζει ανάγλυφα τα συμπεράσματα της προηγούμενης παραγράφου. Αυτό σημαίνει ότι μετά από μια δεκαετία μιλάμε για μείωση 45.235 κατοίκους, η οποία πρωτίστως οφείλεται στο αναπτυξιακό έλλειμμα και στα αυξημένα ποσοστά ανεργίας!

 

Παρεμβατική ανεπάρκεια της Περιφερειακής αρχής στην συνδιαμόρφωση εθνικών προγραμμάτων και στη διαχείριση κρίσεων (ΚΑΠ,  ΤΑΜΕΙΟ ΑΝΑΚΑΜΨΗΣ, ΙΑΝΟΣ, ΣΕΙΣΜΟΣ)

Η παρεμβατική ανεπάρκεια όμως της Περιφερειακής αρχής αποδεικνύεται δυστυχώς όταν άλλοι «για εμάς χωρίς εμάς» διαμορφώνουν τις εθνικές προτάσεις, όπως είναι η Νέα ΚΑΠ 2023-2027 και το Ταμείο Ανάκαμψης. Φαίνεται επίσης στην αναποτελεσματική διαχείριση κρίσεων όπως λχ ήταν «ο Ιανός» και ο σεισμός στο Δαμάσι Ελασσόνας, με τους πολίτες που επλήγησαν να διαμένουν ακόμη σε κοντέινερ!

Σε ό, τι αφορά στην ΚΑΠ οι σχετικές εκθέσεις λένε ότι: «Στο στρατηγικό σχέδιο της Ελλάδας για την ΚΑΠ 2023-2027 δεν συμπεριλαμβάνεται κανένα από τα [προβλεπόμενα] εργαλεία διαχείρισης κινδύνου, επιλογή η οποία πέρα από εύλογη απορία, γεννά έντονο προβληματισμό σε σχέση με τη θωράκιση, ανθεκτικότητα και ανταγωνιστικότητα των αγροτικών εκμεταλλεύσεων της χώρας, και της ελληνικής γεωργίας συνολικότερα, σε ένα ιδιαίτερα σύνθετο και απαιτητικό διεθνές, ευρωπαϊκό και εθνικό περιβάλλον».

Και σε άλλο σημείο ενδεικτικά σημειώνουν: «20 χρόνια έχουν παρέλθει από́ την απαίτηση της ΚΑΠ το 2003 για τη δημιουργία και λειτουργία εθνικού́ Συστήματος Παροχής Γεωργικών Συμβουλών και η Ελλάδα δεν έχει ακόμα θέσει στην υπηρεσία των παραγωγών το πολύτιμο αυτό́ εργαλείο». 

Σε ό,τι αφορά στο Ταμείο Ανάκαμψης αντί η Περιφερειακή αρχή να ασχοληθεί με τα σοβαρά και τα σπουδαία που συμβάλλουν στην διαμόρφωση των καλύτερων προϋποθέσεων του αύριο, αντιμετωπίζει το Ταμείο Ανάκαμψης περίπου σαν πάρεργο ή σαν ένα black box που αφορά κάποιους άλλους.

Σε ό, τι αφορά στη διαχείριση κρίσεων, όπως ο Ιανός, ο σεισμός στο Δαμάσι Ελασσόνας και η αντιμετώπιση έκτακτων αναγκών θα έπρεπε να είχαν συνταχθεί  πρόσθετα Ειδικά Αναπτυξιακά Πρόγραμμα ανά περίπτωση. Προφανώς απαιτούνταν εξειδικευμένη επεξεργασία των προτάσεων, με επιχειρηματολογία που θα καθιστούσε επιλέξιμες προς χρηματοδότηση όλες τις δαπάνες. Σχετικά με το ερώτημα αν υπάρχουν οι σχετικοί πόροι για την υλοποίηση ενός τέτοιου εγχειρήματος, μια πρώτη απάντηση είναι πως, όπως απεδείχθη πρόσφατα, οι Ευρωπαϊκές Αρχές μπορούν με συνοπτικές διαδικασίες να εγκρίνουν μια δράση για μια περιοχή που έχει πληγεί ανεπανόρθωτα. Και η σημαντική υποσημείωση είναι ότι πρέπει να υλοποιούνται αυτές οι παρεμβάσεις με όρους πλήρους διαφάνειας! Αξίζει να θυμηθούμε ότι σε αντίστοιχες περιπτώσεις οι υπερβολικές δαπάνες αποχιονισμού σε σχέση με τα χρήματα που έδιναν για το ίδιο έργο οι Νομαρχιακές Αυτοδιοικήσεις, προβληματίζουν για το τρόπο με τον οποίο αντιμετωπίζει η Περιφερειακή αρχή το δημόσιο χρήμα. Και τέλος, με βάση την πρόσφατη δραματική εμπειρία των πυρκαγιών στη Μαγνησία κρίνεται σκόπιμη η διεκδίκηση πόρων από ΕΤΒΑ για την δημιουργία αντιπυρικής ζώνης και πυρασφάλειας στην Α΄ ΒΙΠΕ Βόλου.

Ας αφήσουμε όμως στην άκρη τις μελαγχολικές διαπιστώσεις και να δούμε τις νέες πραγματικότητες που διαμορφώνονται και κυρίως να εξετάσουμε τις δυνατότητες συμμετοχής μας ως Περιφέρεια  προς όφελος των πολιτών.

 

Ευρωπαϊκή Πράσινη Συμφωνία

Όπως ίσως αντιλαμβανόμαστε όλοι, μετά τις αλλεπάλληλες κρίσεις, βρισκόμαστε σε ένα νέο διεθνές και ευρωπαϊκό τοπίο. Σε αυτή τη μεταβατική φάση, μεταξύ και άλλων πρωτοβουλιών, η Ευρωπαϊκή Επιτροπή προωθεί με τρόπο αρκετά συστηματικό την  Ευρωπαϊκή Πράσινη Συμφωνία.

Από την παρουσίασή της τον Δεκέμβριο του 2019, έχει κινητοποιήσει έναν βαθύ και ολιστικό μετασχηματισμό της κοινωνίας και της οικονομίας μας.

Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή έχει εγκρίνει τα τελευταία χρόνια σειρά προτάσεων με στόχο να προσαρμοστούν οι πολιτικές της ΕΕ για το κλίμα, την ενέργεια, τις μεταφορές και τη φορολογία στον σκοπό της μείωσης των καθαρών εκπομπών αερίων του θερμοκηπίου κατά τουλάχιστον 55 % έως το 2030, σε σύγκριση με τα επίπεδα του 1990. 

Αυτό πρόκειται να δημιουργήσει νέες ευκαιρίες για καινοτομία, επενδύσεις και θέσεις εργασίας, καθώς να μειώσει τις εκπομπές, να αντιμετωπίσει την ενεργειακή φτώχεια, να μειώσει την εξωτερική ενεργειακή εξάρτηση, να βελτιώσει την υγεία και την ευημερία μας.

Τα οφέλη της Ευρωπαϊκής Πράσινης Συμφωνίας

Η Ευρωπαϊκή Πράσινη Συμφωνία θα βελτιώσει την ευημερία και την υγεία των πολιτών και των μελλοντικών γενεών παρέχοντας:

  • καθαρό αέρα, καθαρό νερό, υγιές έδαφος και βιοποικιλότητα
  • ανακαινισμένα, ενεργειακώς αποδοτικά κτίρια
  • υγιεινά και οικονομικά προσιτά τρόφιμα
  • περισσότερες δημόσιες συγκοινωνίες
  • καθαρότερη ενέργεια και πρωτοποριακή καθαρή τεχνολογική καινοτομία
  • προϊόντα με μεγαλύτερη διάρκεια ζωής που μπορούν να επισκευάζονται, να ανακυκλώνονται και να επαναχρησιμοποιούνται
  • θέσεις εργασίας ανθεκτικές στις μελλοντικές εξελίξεις και κατάρτιση σε δεξιότητες για τη μετάβαση
  • παγκοσμίως ανταγωνιστική και ανθεκτική βιομηχανία

Για την υλοποίηση των παραπάνω στόχων, η Επιτροπή προτίθεται να διευκολύνει, επίσης, τη χρήση των υφιστάμενων κονδυλίων για τη χρηματοδότηση της καινοτομίας, της κατασκευής και της διάθεσης καθαρών τεχνολογιών, με έμφαση στο REPowerEU, το InvestEU και το Ταμείο Καινοτομίας.  

Ενίσχυση των απαραίτητων δεξιοτήτων

Με την τεράστια ανάπτυξη των νέων τεχνολογιών, θα χρειαστούμε και τεράστια αύξηση δεξιοτήτων και ειδικευμένων εργαζομένων στον τομέα αυτό. Για την ανάπτυξη των δεξιοτήτων που απαιτούνται για την υλοποίηση της πράσινης μετάβασης, η Επιτροπή σκοπεύει να:

  • προτείνει τη δημιουργία ακαδημιών της βιομηχανίας μηδενικών καθαρών εκπομπών που θα συμβάλουν στην ανάπτυξη προγραμμάτων αναβάθμισης των δεξιοτήτων και επανειδίκευσης σε στρατηγικούς κλάδους 
  • εξετάσει μέτρα για την προώθηση και την ευθυγράμμιση της δημόσιας και της ιδιωτικής χρηματοδότησης για την ανάπτυξη δεξιοτήτων.

Με λίγα λόγια η Ευρώπη είναι αποφασισμένη να ηγηθεί της επανάστασης στον τομέα της καθαρής τεχνολογίας. Για τις επιχειρήσεις και τους ανθρώπους αυτό σημαίνει μετατροπή των δεξιοτήτων σε ποιοτικές θέσεις εργασίας και της καινοτομίας σε μαζική παραγωγή, χάρη σε ένα απλούστερο και ταχύτερο πλαίσιο. Επίσης, η καλύτερη πρόσβαση σε χρηματοδότηση θα δώσει στις βασικές βιομηχανίες καθαρής τεχνολογίας τη δυνατότητα να επεκταθούν γρήγορα.

Προώθηση ενός υγιούς  συστήματος τροφίμων για τους ανθρώπους και τον πλανήτη

Πριν λίγες ημέρες, στις 5 Ιουλίου 2023 η Επιτροπή ενέκρινε δέσμη μέτρων για τη βιώσιμη χρήση βασικών φυσικών πόρων, η οποία θα ενισχύσει επίσης την ανθεκτικότητα των συστημάτων τροφίμων και της γεωργίας της ΕΕ.

Τα μέτρα αυτά θα αποφέρουν μακροπρόθεσμα οικονομικά, κοινωνικά, υγειονομικά και περιβαλλοντικά οφέλη σε όλους. 

Τα δεδομένα για το έδαφος θα στηρίξουν την καινοτομία, καθώς και τις τεχνολογικές και οργανωτικές λύσεις, ιδίως στις γεωργικές πρακτικές. Θα βοηθήσουν τους γεωργούς και άλλους ιδιοκτήτες γης να εφαρμόσουν τις καταλληλότερες μεθόδους επεξεργασίας και θα τους βοηθήσουν να αυξήσουν τη γονιμότητα και τις αποδόσεις του εδάφους, ελαχιστοποιώντας παράλληλα την κατανάλωση νερού και θρεπτικών ουσιών. Τα υγιή εδάφη και τα βελτιωμένα δεδομένα παρέχουν πρόσθετες ευκαιρίες εισοδήματος για τους γεωργούς και τους διαχειριστές γης. 

Με τη ματιά στραμμένη στο μέλλον, η Περιφέρεια Θεσσαλίας πρέπει να προετοιμάσει και το δικό της αύριο. Με την στενή παρακολούθηση των εξελίξεων, των νέων τάσεων και με την ενεργό συμμετοχή της στο «νέο γίγνεσθαι»! Υπό το πρίσμα αυτής της οπτικής διαμορφώσαμε την πρότασή μας που παρουσιάζουμε στο κείμενο που ακολουθεί. 

Οι δομές τις οποίες προτείνουμε δεν έχουν στόχο να «τρέξουν» μόνο συμβατικές πολιτικές ανάπτυξης, αλλά να μεταμορφώσουν σε συνδιαμορφωτές την οργανωμένη κοινωνία και τους πολίτες, ώστε ως «Προμηθείς» να ωφεληθούν από την  Ευρωπαϊκή Πράσινη Συμφωνία που σιγά σιγά λαμβάνει «σάρκα και οστά»!

 

Πώς απαντάμε εμείς στις νέες προκλήσεις 

Με περισσότερους πόρους -χρησιμότερα έργα- γρηγορότερους ρυθμούς  υλοποίησης- υποβοήθηση του κόσμου της παραγωγής.

Αναφορικά με τους περισσότερους πόρους που χρειάζεται η Θεσσαλία, προτείνουμε την Ίδρυση και  λειτουργία Γραφείου Ευρωπαϊκών Προγραμμάτων της Περιφέρειας στις Βρυξέλλες, προκειμένου η Θεσσαλία να αξιοποιεί πέραν των δεδομένων πόρων του ΕΣΠΑ, πρόσθετες χρηματοδοτήσεις που θα συμβάλλουν στην τόνωση και ενίσχυση της τοπικής οικονομίας. 

Αναφορικά με την αναγκαιότητα να υλοποιηθούν  χρησιμότερα έργα  γνωρίζουμε ότι τα ασύνδετα μεταξύ τους έργα σήμερα δεν παράγουν αναπτυξιακό αποτέλεσμα, γι’ αυτό επιβάλλεται να επιλεγεί το κατάλληλο πλέγμα έργων, με συγκεκριμένες στοχεύσεις, με συνεκτική λογική για να καλυφτούν τα αναπτυξιακά κενά χρόνων!

Αναφορικά με την αναγκαιότητα για γρηγορότερους ρυθμούς υλοποίησης,  υποστηρίζουμε ότι η Περιφέρεια διαθέτει αξιόλογα στελέχη στις αρμόδιες υπηρεσίες, λείπει όμως η άνωθεν καθοδήγηση! Επίσης,  οι μικροί δήμοι χρειάζονται μεγαλύτερη τεχνική υποστήριξη από τις αρμόδιες και ειδικές υπηρεσίες της Περιφέρειας.

Αναφορικά με την αναγκαιότητα υποβοήθησης του κόσμου τις παραγωγής με νέες δομές, πιστεύουμε ακράδαντα ότι εκτός από τα έργα υποδομής, ένας φορέας «Πληροφόρησης του αγροτικού κόσμου» και «Προώθησης και Εμπορίας των αγροτικών μας προϊόντων», καθώς και μια Συμβουλευτική δομή επιχειρηματικότητας για τις μικρομεσαίες επιχειρήσεις –που επίσης εμπεριέχονται αναλυτικά στο πρόγραμμά μας με τίτλο “Το Σχέδιό μας για τη Θεσσαλία” μπορούν να αποτελέσουν χρήσιμα «εργαλεία», αφού   η αναζήτηση αγορών πρέπει να αποτελεί το πρώτιστο μέλημα καθώς και η δημιουργία υψηλής προστιθέμενης αξίας.

Επίσης, προτείνουμε μέτρα και πολιτικές στήριξης της νέας γενιάς, δομές στήριξης των ηλικιωμένων συμπολιτών μας, την τουριστική ανάπτυξη, την στήριξη του ευαίσθητου τομέα της Υγείας και τον τουρισμό Υγείας, και τέλος ένα Πιλοτικό ολοκληρωμένο πρόγραμμα δημιουργίας νέου τουριστικού προϊόντος στη Θεσσαλία. 

Πιο αναλυτικά προτείνουμε:

 Ίδρυση και λειτουργία Γραφείου Ευρωπαϊκών Προγραμμάτων της Περιφέρειας στις Βρυξέλλες.

Το στοίχημά μας είναι να κάνουμε με ταχύτερους ρυθμούς, περισσότερα και χρησιμότερα έργα. Πώς μπορεί να γίνει αυτό;

Πρώτον, με την ίδρυση και λειτουργία Γραφείου Ευρωπαϊκών Προγραμμάτων της Περιφέρειας στις Βρυξέλλες, προκειμένου η Θεσσαλία να αξιοποιεί πέραν των δεδομένων πόρων του ΕΣΠΑ, πέραν των λοιπών εθνικών και άλλων χρηματοδοτήσεων, πρόσθετες χρηματοδοτήσεις που θα συμβάλλουν στην τόνωση και ενίσχυση της τοπικής οικονομία, και

Δεύτερον, με τον γρηγορότερο ρυθμό υλοποίησης του κατάλληλου συνδυασμού έργων, των πιο χρήσιμων, τα οποία θα φέρουν το μεγαλύτερο δυνατό αναπτυξιακό αποτέλεσμα.

 

Αγροδιατροφικός Τομέας

Φορέας «Πληροφόρησης του αγροτικού κόσμου» και «Προώθησης και Εμπορίας των αγροτικών μας προϊόντων»

Στο πρόγραμμά μας ο αγρότης – γεωργός, κτηνοτρόφος και αλιεύς- πρόκειται να γνωρίσει τον φυσικό του σύμμαχο. Τον φυσικό του συμπαραστάτη στις διεκδικήσεις του από την κεντρική εξουσία για:

  • Ένα δίκαιο και σταθερό φορολογικό - ασφαλιστικό σύστημα.
  • Πρόσβαση στον τραπεζικό δανεισμό με όρους ΕΕ.
  • Μείωση του κόστους ενέργειας και του κόστους παραγωγής.

Σε ό, τι αφορά των δικών μας αρμοδιοτήτων: Πέρα από τα έργα υποδομής, πιστεύουμε ακράδαντα ότι ένας φορέας «Πληροφόρησης  του αγροτικού  κόσμου»  και «Προώθησης  και  Εμπορίας των αγροτικών μας προϊόντων», μπορεί να αποτελέσει χρήσιμο «εργαλείο» και ως τέτοιο είναι επιλέξιμο να χρηματοδοτηθεί από την Περιφέρεια. Να υποστηριχθεί εμπράκτως η εξωστρέφεια του τομέα, για να επιτευχθεί υψηλή προστιθέμενη αξία. Αξίζει επίσης η υποστήριξη να μεταφραστεί σε πρακτικό επίπεδο: Με επισκέψεις λ.χ. σε επιχειρήσεις που προάγουν την καινοτομία και με σκοπό την μεταφορά του ‘’know how’’ για τη λειτουργία παρόμοιων επενδύσεων στην ευρύτερη περιοχή της Θεσσαλίας.

Ο φορέας μπορεί να παίξει έναν ρόλο πληροφοριακό, συμβουλευτικό και συντονιστικό για τον αγρότη της Θεσσαλίας. Εκ των «ων ουκ άνευ» θεωρείται η στήριξη ομάδων παραγωγών για οργάνωση εμπορικών δικτύων, καθώς και η υποστήριξη για τυποποίηση και πιστοποίηση γεωργικών και κτηνοτροφικών προϊόντων, η μεταποίησή τους και η σύνδεσή τους γενικότερα με ερευνητικά κέντρα.

Ο όρος κλειδί είναι: Προστιθέμενη αξία. Εμπράκτως, με τα στοιχεία της ευαισθητοποίησης, της παρακίνησης και της ενεργοποίησης του αγροτικού πληθυσμού προς τις σωστές και δοκιμασμένες πρακτικές μπορεί να υπηρετηθεί αποτελεσματικά αυτή η ευγενής στόχευση.

Πιο αναλυτικά: Ο ρόλος που θα κληθεί να παίξει ο φορέας θα πρέπει να είναι:

Πληροφοριακός: Με συλλογή, αξιολόγηση και έγκαιρη διάχυση στους ενδιαφερόμενους πληροφόρησης όσον αφορά στις τάσεις, τα προβλήματα και τις προοπτικές της αγοράς, τις επικείμενες αλλαγές στη διεθνή και ευρωπαϊκή πολιτική στήριξης του αγροτικού τομέα κ.λπ.

Συμβουλευτικός: Με παροχή συμβουλών υψηλού επιπέδου στους αγρότες, σε ομάδες παραγωγών, αγροτικές επιχειρήσεις, συνεταιρισμούς κ.ά.

Συνδετικός: Να διασυνδέσει δηλαδή τις παραγωγικές διαδικασίες με τις λειτουργίες της εμπορίας.

Συντονιστικός: Να προτείνει, να οργανώνει συλλογικές δράσεις στις επιμέρους λειτουργίες της εμπορίας.

Να αναπτύσσει επιμέρους δράσεις: Όπως μελέτες σχεδιασμού νέων παραγωγικών δραστηριοτήτων, διασύνδεση με Πανεπιστήμια, Ερευνητικά Κέντρα, Επιμελητήρια κ.α.

«Καλές πρακτικές» 

Σε γενικές γραμμές φιλοδοξούμε, ο φορέας να αποτελέσει σημαντικό εργαλείο στα χέρια του αγροτικού κόσμου για την ανάπτυξη της περιοχής. Ας ακολουθήσουμε κάποιες «καλές πρακτικές» άλλων χωρών, όπως:

Η Νέα Ζηλανδία, η οποία  έχει διπλάσια έκταση από μας και τον μισό πληθυσμό. Επίσης, έχει παρόμοια εδαφική  μορφολογία με τη  χώρα μας. Παράγει προϊόντα πρωτογενούς παραγωγής αξίας: € 7 δισ.  και εξάγει μεταποιημένα τρόφιμα από αυτά αξίας: € 23 δις.! Η Ελλάδα τώρα, με αξία πρωτογενούς παραγωγής περίπου ίδια, δηλαδή: € 7 δις. εξάγει μεταποιημένα τρόφιμα αξίας μόλις: € 6 δισ. Είναι προφανές λοιπόν, ότι σε αυτόν τον τομέα,  της  μεταποίησης  της  πρωτογενούς παραγωγής, υπάρχουν  μεγάλες και  πολλές δυνατότητες και ευκαιρίες για την  οικονομία της  χώρα μας. Με έναν καλό σχεδιασμό, θα μπορούσε να εξάγει μεταποιημένα τρόφιμα αξίας: € 10-12 δισ., γεγονός που θα έδινε μεγάλη ώθηση στην οικονομία της και θα πρόσθετε άμεσα 200.000 νέες θέσεις εργασίας και  φυσικά αύξηση στο ΑΕΠ, εντός χρονικού διαστήματος, μόλις  ελαχίστων  ετών. Το λέμε  δε αυτό, γιατί γνωρίζουμε ότι μπορεί να συμβεί, γνωρίζουμε πως μπορεί να σχεδιαστεί και  πώς  να εφαρμοστεί και γιατί επίσης εμείς δεν  περιμένουμε θαύματα, ούτε από μηχανής θεούς,  γιατί  επίσης  γνωρίζουμε  ότι  δεν  υπάρχουν.

Είναι χαρακτηριστικό ότι στη Νέα Ζηλανδία το μεγαλύτερο ποσοστό (άνω του 95%) της παραγωγής γάλακτος έχει οργανωθεί από μία εταιρεία-συνεταιρισμό την Fonterra. Στην εταιρεία αυτή είναι μέλη σχεδόν όλοι, οι περίπου 11.000 γαλακτοπαραγωγοί  της χώρας και η εταιρεία ανήκει στους ίδιους. Ο ετήσιος τζίρος της Fonterra αγγίζει, αν δεν ξεπερνά, το 10% του ΑΕΠ της Νέας  Ζηλανδίας! Ένας αγροτικός συνεταιρισμός δηλαδή παράγει το 1/10 του ακαθαρίστου προϊόντος  της  χώρας. Σε απόλυτα ποσά, οι  πωλήσεις ανήλθαν  το 2012: $ 15,7 δισ.  πίσω μόνο από τον παγκόσμιο γίγαντα Nestlé ($25,9 δισ.), την Danone ($19,5 δισ.) και την Lactalis ($18,8 δισ.).

Για φανταστείτε τώρα, όλο το παραγόμενο ελαιόλαδο στην χώρα μας,  από το χωράφι ως το ράφι  των  καταστημάτων  όλου  του  κόσμου,    είτε ως τρόφιμο,  είτε  ως  φάρμακο, καλλυντικό ή οτιδήποτε άλλο, «οργανωμένο» από μία εταιρεία-συνεταιρισμό, που να ανήκει στους χιλιάδες ελαιοπαραγωγούς - μέλη της. Έτσι η πρωτογενής παραγωγή του ελαιόλαδου (και αυτή  η  σκέψη αφορά  κάθε αγροτικό προϊόν) από μια μικρή αρχική αξία,  θα μπορούσε να φθάσει  τυποποιούμενο, ως τελικό προϊόν, να αντιστοιχεί τελικώς  σε  πολλαπλάσια αξία  της  αρχικής,  ήτοι πολλά  δισεκατομμύρια. 

Η παραγωγή βαμβακιού,  ένα άλλο  παράδειγμα προϊόντος μας, φέρνει στην χώρα περίπου € 350 εκατ. από  την εξαγωγή της. Επειδή έχουν κλείσει σχεδόν όλα τα νηματουργεία στη χώρα, το βαμβάκι μας εξάγεται ως  πρώτη  ύλη, κυρίως στην Τουρκία, η οποία το μεταποιεί σε νήμα και μας το πουλάει πίσω για  € 1 δισ. περίπου. Αν δε προχωρούσε  η  μεταποίηση σε  επόμενα  στα στάδια μεταποίησης,    παραγωγή υφασμάτων και  ενδυμάτων, η  αρχική  αξία  παραγωγής  των  € 350 εκ. θα    εκτοξεύονταν στα € 3-4 δισ.  Έτσι  φτάσαμε  στο  σημερινό αποτέλεσμα,  τα ρούχα του Ελληνικού Στρατού  να ράβονται στα Άδανα της Τουρκίας  και  η  οικονομία μας  να  στερείται  υπεραξίες άνω  των  € 3- 4 Δις.   

Τοπικά, χρήσιμη είναι η στήριξη του συνεταιριστικού μοντέλου ΖΑΓΟΡΙΝ, ΕΒΟΛ, Δήμητρα και την επέκτασή τους σε άλλα προϊόντα και κλάδους. Θα μπορούσαν να υποστηριχθούν παρόμοιες προσπάθειες με γνώμονα τα παραπάνω θετικά παραδείγματα σε συνεταιριστικό επίπεδο για την δημιουργία τοπικών οικονομιών κλίμακας με ό,τι θετικό αυτό συνεπάγεται.

 

Επιχειρηματικότητα ΜΜΕ

Συμβουλευτική δομή επιχειρηματικότητας

Η περιφερειακή αρχή εκ του ρόλου της υποχρεούται να παράσχει βοήθεια ώστε οι ΜΜΕ να αναπτυχθούν και να γίνουν ανταγωνιστικές στο εθνικό και διεθνές περιβάλλον. Άλλωστε, η ανταγωνιστικότητά τους κρίνει και την βιωσιμότητα τη δική τους και την ανάπτυξη γενικότερα στην περιοχή.

Απαραίτητη ως εκ τούτου, κεντρικά αλλά και στην περιφέρεια είναι η λειτουργία μιας δομής στην οποία θα απευθύνονται οι επιχειρήσεις για εξατομικευμένη υποστήριξη και συμβουλευτική.

Η δομή αυτή θα συγκεντρώνει στον τομέα της πληροφόρησης, το έργο μονάδων με επιμέρους αντικείμενα, με τεχνογνωσία και εξειδικευμένο προσωπικό.

Η δραστηριοποίησή της αφορά:

  • Την ευρύτερη συμβουλευτική και δικτύωση.
  • Την τεχνολογική – ψηφιακή αναβάθμιση μέσω πρόσβασης στις κατάλληλες πληροφορίες.
  • Την υποβοήθηση της εξαγωγικής διείσδυσης μέσω ενημέρωσης για τις διεθνείς τάσεις.
  • Την διευκόλυνση για πρόσβαση σε διεθνείς αγορές.
  • Την διευκόλυνση για δημιουργία brandname.

Και βέβαια όταν αναφέρεται κανείς σε θέματα επιχειρηματικότητας δεν μπορεί να παραβλέψει ότι παρά τον σχεδιασμό εδώ και δυο περίπου δεκαετίες το Εμπορευματικό Κέντρο με χωροθέτηση στα όρια του Δήμου Ρήγα Φεραίου αποτελεί ακόμη ζητούμενο!

 

Οι νέοι μας μπροστά στην 4η  και 5η Βιομηχανική Επανάσταση

Από τις αρχές της περασμένης δεκαετίας άρχισε να κυριαρχεί η 4η Βιομηχανική Επανάσταση, με την 5η όχι να είναι απλά προ των πυλών, αλλά να «τρέχει» ήδη παράλληλα με την υφιστάμενη 4η, σε ορισμένα πεδία. 

Η υστέρηση της Ελλάδας στην τεχνολογία βέβαια δεν αποτελεί έκπληξη. Το ποτήρι όμως θα πρέπει να το βλέπουμε μισογεμάτο, όχι μισοάδειο! Και αυτό γιατί το συγκριτικό πλεονέκτημά της Ελλάδας είναι το υψηλής ειδίκευσης ανθρώπινο δυναμικό  της χώρας, οι νέοι επιστήμονες και ερευνητές. Αυτό αποδεικνύεται από τον μεγάλο αριθμό δημοσιεύσεων και την επιτυχή διεκδίκηση ευρωπαϊκών ανταγωνιστικών προγραµµάτων από το ερευνητικό και ακαδημαϊκό προσωπικό της χώρας. Αυτό το ανθρώπινο δυναμικό καθιστά τη χώρα μας ισότιμο εταίρο στη σύγχρονη παραγωγή γνώσης, µε χώρες που παραδοσιακά έχουν πολύ πιο αναπτυγμένα συστήματα έρευνας και τεχνολογίας.

Να λοιπόν πως πρέπει να πρωτοστατήσει η Περιφέρειά μας και να ορίσουμε το μέλλον μας με επίκεντρο τη νεολαία μας!

Ιδού λοιπόν πεδίο δόξης λαμπρό, για έναν αξιόπιστο σχεδιασμό με πρωταγωνιστές τις νέες και τους νέους μας!

Η απάντηση, λοιπόν, στην ερώτηση, “Πρέπει να μείνουν οι νέοι στη χώρα;”, είναι ασφαλώς ΝΑΙ! Αλλά υπό προϋποθέσεις. Ήρθε η ώρα,  ολόκληρη  η κοινωνία, οι  πολίτες της Θεσσαλίας, να πιστέψουν στον τόπο τους και στις δυνατότητες που αυτός τους προσφέρει. Να συζητήσουμε σοβαρά, να παρουσιαστούν προτάσεις και  σχέδια λύσεων, εφαρμόσιμες και ρεαλιστικές, από ανθρώπους που γνωρίζουν και αυτό το έχουν αποδείξει από την επιτυχημένη επαγγελματική τους πορεία. Γιατί η πολιτική δεν είναι μόνο οι γιορτές και  η προβολή αυτονόητων και δρομολογημένων έργων, αλλά η διαφορετική πρόταση, η αλλαγή, η έγκαιρη προσαρμογή στις νέες προκλήσεις και δεδομένα, που συνεχώς εξελίσσονται και οφείλουμε να παρακολουθούμε, να γνωρίζουμε,  αν  όχι  να  τα  καθοδηγούμε. Αυτή είναι η Νέα Αντίληψη της πολιτικής, που θα προσθέσει υπεραξίες στο σύνολο της  Θεσσαλικής παραγωγής και  θα  μοιράσει πολλά και ποικίλα  οφέλη στους  Θεσσαλούς. Διαφορετικά, οι νέοι θα συνεχίσουν να φεύγουν,  αναζητώντας σε άλλες χώρες, αυτά που η  δική  τους πατρίδα  τους  στερεί. 

 

Υγεία 

Σε ό,τι αφορά στο θέμα «Υγεία» στην Περιφέρεια Θεσσαλίας είναι αυταπόδεικτο ότι το Πανεπιστημιακό Γενικό Νοσοκομείο Λάρισας (ΠΓΝΛ) δίνει με την παρουσία και λειτουργία του μια άλλη δυναμική, πέραν των θετικών υπηρεσιών που παρέχουν και όλα τα άλλα νοσοκομεία. Είναι γνωστό ότι στο ΠΓΝΛ, στο οποίο παρέχονται και τριτοβάθμιες υπηρεσίες υγείας και φροντίδας, δεν εξυπηρετούνται μόνο πολίτες της  Λάρισας, ούτε καν μόνο πολίτες της Θεσσαλίας αλλά και εκείνοι που έχουν την ανάγκη των υπηρεσιών του από όλη την Ελλάδα. Είναι επίσης γνωστό ότι τα τελευταία χρόνια έχουν πάψει οι θεσσαλοί πολίτες να «μεταναστεύουν» σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη προκειμένου να βρουν λύσεις σε θέματα υγείας όπως συνέβαινε παλιότερα! Αυτονόητη θεωρείται η ενίσχυσή του, η υποστήριξη και των άλλων νοσοκομείων με προσλήψεις ιατρικού, νοσηλευτικού και λοιπού προσωπικού, καθώς και η περεταίρω υποστήριξη της Ιατρικής Σχολής. Για να λειτουργήσουν όμως ακόμη πιο εύρυθμα τα νοσοκομεία μας, είναι απαραίτητη η άψογη λειτουργία της Πρωτοβάθμιας Φροντίδας. 

Στη Θεσσαλία όμως –και κυρίως στη Λάρισα- λειτουργούν και πολλές δομές υγείας στον ιδιωτικό τομέα. Η περιοχή μας θα μπορούσε με τον κατάλληλο σχεδιασμό να αποτελέσει τον σημαντικότερο πόλο έλξης και ζήτησης υπηρεσιών υγείας της χώρας μας! Δεν θα ήταν υπερβολή να πούμε ότι, η περιοχή μας μπορεί να προετοιμάσει την προοπτική  ενός «Τουρισμού Υγείας», ενός τομέα δηλαδή με ιδιαίτερη βαρύτητα. Άλλωστε, με βάση τα δημογραφικά δεδομένα της Ευρώπης και σε συνδυασμό με τις κλιματολογικές συνθήκες της χώρας μας, μια τέτοια ζήτηση θα μπορούσε να ξεπερνάσει κάθε σημερινή προσδοκία και εκτίμηση!

 

Ξενώνας για ασθενείς τελικού σταδίου με καρκίνο

Ισχύει η δέσμευσή μας στο ακέραιο για δημιουργία και λειτουργία Ξενώνα για τους ασθενείς τελικού σταδίου με καρκίνο. Η Πολιτεία οφείλει πολλά σε όλους αυτούς τους ανθρώπους και θα είναι το πρώτο έργο που θα προωθήσουμε  στην Περιφέρεια. Άλλωστε δεν ανακαλύπτουμε τον τροχό. Αντίστοιχη μονάδα δημιουργήθηκε στα Σπάτα από τον μητροπολίτη Νικόλαο.

 

Δομή Ολοκληρωμένης φροντίδας και υποστήριξης σε ηλικιωμένους

Η δημογραφική γήρανση είναι η κρισιμότερη, ίσως, πρόκληση που αντιμετωπίζουμε. Γι’ αυτό και επιβάλλεται η εφαρμογή μιας Ολοκληρωμένης φροντίδας και υποστήριξης σε ηλικιωμένους. 

Η Ελλάδα, παρουσιάζει έναν από τους πιο γερασμένους πληθυσμούς της Ευρωπαϊκής Ένωσης (2η με 21,5% μετά την Ιταλία σύμφωνα με την Eurostat και 5η σε όλον τον κόσμο. Με έντονη αυξητική τάση όσο αφορά την γήρανση η οποία αναμένεται να ενισχυθεί ακόμα περισσότερο τα επόμενα χρόνια. Τα δεδομένα αυτά δοκιμάζουν την καθημερινότητα, τη λειτουργία των σύγχρονων συστημάτων υγείας και κοινωνικής πρόνοιας. Η παρούσα πρόταση εστιάζει στο: πώς θα καταφέρουμε να φροντίσουμε επαρκώς τους συνανθρώπους μας, που γερνούν προσφέροντας ένα ολιστικό σύστημα για την αναβάθμισης της ποιότητας ζωής και των δραστηριοτήτων τους κατ’ οίκον.

Από την μέχρι σήμερα υλοποίηση των σχετικών προγραμμάτων, προκύπτει ότι εξυπηρετούνται περίπου κατά μέσον όρο μόνο το 1/7 του πληθυσμού των ηλικιωμένων και των ατόμων που χρήζουν βοήθεια! Συνεπώς:

Πρώτιστο μέλημα θεωρείται η διεύρυνση και η συμμετοχή όλων εκείνων οι οποίοι  έχουν ανάγκη υποστήριξης από τις σχετικές ιατρικές, νοσηλευτικές και κοινωνικές υπηρεσίες, ώστε να εξαλειφθεί το φαινόμενο διάκρισης μεταξύ ευνοημένων και μη μιας χρήσιμης παρέμβασης.

Δεύτερο και πολύ ουσιαστικό μέλημα της παρέμβασής μας είναι η μεγέθυνση του εύρους και η εμβάθυνση των έως σήμερα παρεχόμενων υπηρεσιών προς τους έχοντες ανάγκη βοήθειας και υποστήριξης. Για τον λόγο απαιτείται η ενίσχυση των ενεργειών που αφορούν στην υγεία των ατόμων της ομάδας στόχου μας, όπως:

Α) Η νοσηλευτική φροντίδα

Β) Οι ιατρικές υπηρεσίες

Γ) Η ψυχολογική υποστήριξη

Τρίτο και υποβαθμισμένο έως τώρα μέλημα είναι η οικιακή φροντίδα (καθαριότητα του ηλικιωμένου, καθαριότητα σπιτιού, παροχή έτοιμου γεύματος στο σπίτι, εξωτερικές εργασίες, ψώνια, πρακτικές εξυπηρετήσεις – εξόφληση λογαριασμών, συνοδεία σε διάφορες υπηρεσίες, τηλεφωνικές επικοινωνίες ανάλογα με τις ανάγκες του εξυπηρετούμενου).

 

Τουρισμός

Προτείνονται οι εξής ενέργειες – έργα σχετικές με τον τομέα, για ένταξη τους στον προγραμματισμό:

  • Διασύνδεση Αρχαίων Θεάτρων Λάρισας – Μικροθηβών με τη δημιουργία Φεστιβάλ
  • Σύνδεση των Μετεώρων με το Μουσείο της Αργούς ως πολιτιστική διαδρομή
  • Σύνδεση Τρενάκι του Πηλίου με την Κρουαζιέρα
  • Αξιοποίηση της κοιλάδας των Τεμπών με βάση ένα ολοκληρωμένο σχέδιο για την ανάπτυξη    εναλλακτικών μορφών τουρισμού.
  • Αξιοποίηση του περιβαλλοντικού δυναμικού της περιοχής του Ολύμπου.
  • Αξιοποίηση των ιαματικών πηγών της Περιφέρειας (Σμοκόβου, Καΐτσης, Κόκκινου Νερού κ.λπ.).
  • Ανάπτυξη εναλλακτικών μορφών τουρισμού στο όρος Όθρυς, στο Πήλιο, Σκόπελο και Αλόννησο. 
  • Διεύρυνση χρονικά της λειτουργίας του χιονοδρομικού κέντρου του Πηλίου με την ανάπτυξη και άλλων δραστηριοτήτων, όπως ιππασία, ορειβασία, αναρρίχηση κ.λπ.
  • Δημιουργία αθλητικών εγκαταστάσεων και κέντρου χειμερινών δραστηριοτήτων στη Λίμνη Πλαστήρα.
  • Επανασύσταση της Λίμνης Καλλιπεύκης που θα λειτουργήσει ως πόλος τουρισμού αναψυχής και εμπλουτισμού των πηγών στην ευρύτερη περιοχή. 
  • Βελτίωση των υποδομών υποδοχήςκρουαζιερόπλοιων στο λιμάνιτου Βόλου και πρόσβαση στη πόλη.
  • Πύκνωση του δικτύου τουριστικών λιμένων με τη δημιουργία Μαρίνας στο Βόλο και καταφυγίων/αγκυροβολίων στην Αλόννησο (Καλαμάκια), τα παράλια της ΠΕ Λάρισας (Αγιόκαμπος), τα εξωτερικά παράλια του Πηλίου και τον Παγασητικό Κόλπο.
  • Δημιουργία καταδυτικού Πάρκου Σποράδων – Παγασητικού.
  • Σύνδεση αεροδρομίου Αγχιάλου με το λιμάνι του Βόλου για την ανάπτυξη κρουαζιέρας και μετατροπή του λιμένα σε Home Porte.
  • Χρηματοδότηση και λειτουργία του θρυλικού Μουτζούρη
  • Στήριξη μέσω του τουρισμού του πολιτισμού μας, καθώς και τοπικών ποιοτικών προϊόντων. 

 

Αξιοποίηση του Ολύμπου 

Ο Όλυμπος από άποψη φυσικού κάλλους, ιστορίας και διεθνούς αναγνωρισιμότητας κατέχει την δική του μοναδικότητα. Εκπέμπει την δική του διαχρονία. Επιβάλλεται ο σεβασμός στο τεράστιας σημασίας "πολιτιστικό απόθεμα" με το οποίο προίκισε η φύση την περιφέρεια μας.

Η πολιτεία παρά τις μελέτες που διαθέτει και οι οποίες αναφέρονται σε σενάρια αξιοποίησής του, έως σήμερα τις αγνοεί επιδεικτικά!

Το ζητούμενο παραμένει επιτακτικό: Ο Όλυμπος να αποτελέσει πόλο έλξης και αναφοράς με συγκεκριμένο σχεδιασμό ενός πλέγματος έργων υποδομής και δράσεων.

Πέρα από τον ήπιο τουρισμό που σέβεται απολύτως το περιβάλλον (φυσιολατρικός, θρησκευτικός, ορειβασία, χιονοδρομικό, ορεινή ποδηλασία, αιωροπτερισμός, moto - cross κ.τ.λ. που έχουν εγκαταλειφτεί την τελευταία δεκαετία), θα μπορούσε να προσθέσει κανείς την αναγκαιότητα των παρακάτω παρεμβάσεων:

Κέντρο Μυθολογίας και Ιστορίας του Ολύμπου. Στόχος αυτού του Κέντρου πρέπει να είναι η αποτελεσματική ανάδειξη του πλούτου της μυθολογικής και ιστορικής ιδιαιτερότητας του Ολύμπου. Αναγκαία λοιπόν η δημιουργία του τουριστικού προϊόντος "Μύθος του Ολύμπου". Προϋπόθεση είναι η συγγραφή και η απεικόνιση ενιαίου σεναρίου και με την χρήση τεχνικών δημιουργίας  "εικονικής πραγματικότητας" ώστε να είναι δυνατή η δημιουργία ενός ισχυρού πόλου επισκεπτών.

Πάρκο Μυθολογίας. Εδώ μιλάμε για έναν συνδυασμό ανασκαμμένου και ειδικά διαμορφωμένου αρχαιολογικού χώρου και φυσικού πάρκου, που με την αναπαραστατικότητα και μικρές επεμβάσεις, ο επισκέπτης να δέχεται μία ενδιαφέρουσα ενημέρωση.

Ανάδειξη Αρχαιοτήτων περιοχής Σαρανταπόρου, Ολύμπου, Λιβαδίου. Αναγκαία η περαιτέρω χρηματοδότηση των σχετικών ερευνών.

Τουριστική προβολή. Υποστήριξη της περιοχής με ειδικά προγράμματα τουριστικής προβολής».

Σα να μην πέρασε μια μέρα!

Το παραπάνω κείμενο, αποτελεί την συμπύκνωση των προτάσεων του συνόλου σχεδόν των συνδυασμών που συμμετείχαν στην εκλογική αναμέτρηση των περιφερειακών εκλογών του 2010!

Δυστυχώς παραμένει επίκαιρο! 

Συνεπώς, δεν υποσχόμαστε να υλοποιήσουμε ανεδαφικές προτάσεις, αλλά ένα σχέδιο με το οποίο συμφωνούσαν και εξακολουθούν να συμφωνούν, το σύνολο των φορέων και οι πολίτες της Θεσσαλίας, προσθέτοντας μια ακόμη κρίσιμη παράμετρο:

Ιδιωτικές επενδύσεις. Αναγκαιότητα εκτιμάται πως είναι η εκδήλωσης εξωστρέφειας της Περιφέρειας για αναζήτηση ιδιωτικών επενδύσεων στην ευρύτερη περιοχή, με την δυνατότητα αξιοποίησης του αναπτυξιακού νόμου. Ήδη, στη λογική «win – win» θα ήταν σκόπιμη η διερεύνηση  πρότασης συνεργασίας με φορείς διεθνούς κύρους και εμβέλειας,  -πολλοί θα εκδήλωναν τέτοιο ενδιαφέρον, με πρωτοβουλία του κράτους- προκειμένου να εξετασθούν προτάσεις προς υλοποίηση συγκεκριμένων επενδύσεων και δομών και με σκοπό, μέσα από μια στοχευμένη κατεύθυνση του τεράστιου σε όγκου πελατολογίου του φορέα να  ωφεληθεί η τοπική οικονομία της περιοχής, καθώς και συνδυαστικά και άλλοι τουριστικοί προορισμοί της Θεσσαλίας.

 

Πιλοτικό ολοκληρωμένο πρόγραμμα δημιουργίας νέου τουριστικού προϊόντος στη Θεσσαλία 

Προτείνουμε μια καινοτόμο πρόταση για την δημιουργία ενός διακριτού και ξεχωριστού Υποπρογράμματος,  πιλοτικού σε επίπεδο χώρας, που θα προβλέπει την καταγραφή της πλούσιας τοπικής μας ιστορίας, αλλά και τον προσδιορισμό υλοποίησης όλων  των απαραίτητων έργων και ενεργειών για την δημιουργία ενός νέου τουριστικού προϊόντος. Ενός προϊόντος  από το οποίο θα επωφελούνται όλα τα γεωγραφικά διαμερίσματα της Θεσσαλίας. (Ο μυθικός Όλυμπος, η αρχαία Τριπολίτιδα, ο ομηρικός Αχιλλέας, οι Κένταυροι του Πηλίου, το Αρχαίο θέατρο της Λάρισας καθώς και τα υπόλοιπα θέατρα και μνημεία της Θεσσαλίας , η Δημιουργία καταδυτικού Πάρκου Σποράδων – Παγασητικού κοκ).

Μεταφορικά θα έλεγε κανείς  να φανταστούμε τη Θεσσαλία σαν ένα «τεράστιο υπαίθριο και υποθαλάσσιο  μουσείο». 

Εμβληματικές δράσεις για τη Θεσσαλία

  1. Λάρισα- Θεματικό Πάρκο αγροτικών προιόντων . Ο φιλοξενούμενος σε πραγματικό χρόνο θα βλέπει την παραγωγή τυροκομικών προιόντων, ψωμιού, και επίσης θα έχει σε διαδραστικό τρόπο την συμμετοχή της Θεσσαλίας στον αγροδιατοφικό τομέα της χώρας. Στόχος να το επισκέπτονται ολοι φοιτητές των 51(!) γεωπονικών τμημάτων της χώρας ( ενα τμήμα κάθε εβδομάδα) , εκεμταλλευόμενοι ειδικά προγράμματα προβολής της ΕΕ που δεν αξιοποιήθηκαν απο την περιφέρεια Θεσσαλίας. Ολοι οι μαθητες της χώρας και κοινό. Θα γίνει προσπάθεια προσέλκυσης φοιτητών απο όλες τις βαλκανικές χώρες.
  2. Ενα σύγχρονο εργομετρικό κέντρο για αθλούμενους στα Τρίκαλα σε ειδικο χώρο δίπλα στο ΤΕΦΑΑ. Δυστυχως το παλιό εργομετρικό τηςε χώρας στην Καλογρέζα , έχει σβήσει.
  3.  Θεματικό Πάρκο για το ελαιόλαδο στο Βόλο ( αντίστοιχο με το πάρκο σοκολάτας στο Hershey, PA, USA, οπου το επισκέπτονται 500.000 άτομα το έτος) .
  4. Υποδομή για  να γίνεται το φημισμένο Ironman τρίαθλο που στην Ελλάδα γίνεται στην Βουλιαγμένη. Να γίνει στη Λίμνη Πλαστήρα ( αντίστοιχο γίνεται τώρα αλλα στην κλασσικη Ολυμπιακή απόσταση). Ενα τέτοιο γεγονός θα φέρει πάνω απο 5 χιλιάδες άτομα ( αθλητές και συνοδούς στην γύρω περιοχή για 3 μέρες ).